Nieuwe incubator biotope begeleidt biotech startups op hun weg naar succes

24 Maart 2022, Gent

VIB, het Vlaams Instituut voor Biotechnologie, lanceert vandaag het incubatorprogramma biotope by VIB. Via een eerste publieke oproep naar innovatieve ideeën in de agro- en voedingsbiotechnologie, kunnen internationale teams intekenen op het programma. Deze talenten van morgen krijgen bij biotope persoonlijke begeleiding en toegang tot hoogtechnologische infrastructuur. Dit project is mogelijk dankzij de investering van de Vlaamse Regering, de Europese Unie, de Stad Gent en VIB.

Jérôme Van Biervliet, managing director bij VIB: “VIB wordt internationaal erkend als katalysator en oprichter van toonaangevende biotechbedrijven gebaseerd op onze eigen wetenschappelijke resultaten en dankzij een uitgebreide expertise in technologietransfer. Met biotope willen wij ook externe ondernemers begeleiden, met toegang tot technologie en startkapitaal die ze nodig hebben om hun ideeën verder uit te werken en te vertalen in bloeiende bedrijven. Biotope wordt een katalysator voor ondernemerschap bij jong talent en zal zo bijdragen tot de versnelde groei vanhet Vlaamse biotech ecosysteem.”
VIB Agro-Incubator serre

Biotope ondersteunt startups die impactvolle oplossingen ontwikkelen in de agrofood sector, waar innovatie essentieel is om de urgente uitdagingen zoals klimaatverandering, duurzame landbouw en gezonde voeding aan te gaan. Vlaanderen is het kloppend hart van één van de meest innovatieve en actieve agrofood regio’s in de wereld. Hier hebben startups een ideale uitvalsbasis en netwerk om hun groei naar positieve impact verder te zetten.

Hilde Crevits, Vlaams minister van Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid: “Met VIB hebben we echt een internationaal top onderzoekscentrum rond biotechnologie voor gezondheidszorg of voor duurzame landbouwtechnologie. Daarom is het goed dat zij nu dit biotope incubator programma opstarten om innovatie projecten te begeleiden en te ondersteunen zodat dit sneller tot maatschappelijke oplossingen kan leiden. VIB heeft ook een unieke infrastructuur, zoals de Agro-Incubator, waar ze samen met ILVO hoogtechnologische serreruimtes aanbieden voor duurzaam gewasonderzoek. Met dit biotope programma zetten we onze Vlaamse expertise verder op de kaart.”

De gepersonaliseerde aanpak in teamontwikkeling en ondernemen, en de wetenschappelijke omkadering, maken van biotope een unieke omgeving voor jonge startups. De geselecteerde teams ontvangen pre-seed financiering, intensieve coaching en toegang tot state-of-the-art faciliteiten (waaronder laboratoria en serres) waar ze hun technologie verder kunnen ontwikkelen. Tijdens het 12-maanden durende incubatorprogramma werken de startups samen met internationale deskundigen, mentoren, onderzoekers, en investeerders. Op deze manier wordt hungroei gekatalyseerd en worden ze klaargestoomd om kapitaal op te halen.

biotope managers Tony Montoye en Annick Verween
Annick Verween, biotope manager: "Startups hebben heel vaak dezelfde vragen en worden geconfronteerd met vergelijkbare uitdagingen maar zelden op hetzelfde moment. De kracht van biotope ligt er dan ook net in dat we luisteren en leren van de geselecteerde teams en zo een zorgvuldig op maat gemaakt programma uitwerken. Biotope maakt het gemakkelijker voor biotech startups om hun technologie samen met hun bedrijfsplan te versterken. We zijn dan ook heel enthousiast om de lancering van onze eerste oproep voor startupsaan te kondigen en bedanken onze partners voor het vertrouwen."

De eerste oproep naar regionale en internationale biotech startups uit de academische wereld of industrie met innovatieve ideeën in de agrofood sector staat nu open. De geselecteerde teams zullen begin juli 2022 worden bekendgemaakt.

Website preview
biotope supports biotech startups from launch to viable business  | biotope by VIB
biotope by VIB is a preseed incubator program that supports early biotech entrepreneurs with building their start-up.
biotope by VIB
Joran Lauwers

Science & Business Communications Expert, VIB

Over VIB

VIB is een onafhankelijk onderzoeksinstituut dat inzichten in de biologie vertaalt naar impactvolle innovaties voor de samenleving. Het werkt samen met de vijf Vlaamse universiteiten en diverse partners in de biotechsector en doet onderzoek in plantenbiologie, kanker, neurowetenschap, microbiologie, ontstekingsziekten, artificiële intelligentie en meer. VIB verbindt wetenschap met ondernemerschap en stimuleert zo de groei van de Vlaamse biotech. Het instituut draagt bij aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, zoals nieuwe methoden voor diagnose en behandeling en landbouwinnovaties.

Meer info op www.vib.be