Belgische expertise helpt Deens bedrijf bij revolutie alcoholvrij brouwen

Twee nieuwe giststammen op de markt voor brouwen van alcoholvrije bieren

Leuven 14 november 2023 — Chr. Hansen - een Deense multinational die microben produceert voor duurzame landbouw, betere voeding, en een gezonder leven - brengt twee nieuwe giststammen op de markt voor het brouwen van alcoholvrije bieren. Om de best presterende gisten te vinden, nam het bedrijf contact op met Kevin Verstrepen, directeur van het KU Leuven Beer Institute en hoofd van VIB-KU Leuven Center voor Microbiologie. Met de hulp van Belgische gistenexpertise wil Chr. Hansen de lat hoger leggen voor kwalitatief, traditioneel en lekker alcoholvrij bier, zodat ook kleinere brouwerijen alcoholvrij bier kunnen produceren op een duurzame, milieuvriendelijke manier.

De uitdagingen van alcoholvrije bieren

Recente gegevens van Euromonitor geven aan dat de wereldwijde markt voor alcoholvrij bier tussen 2018-22 een jaarlijkse groei van 5% heeft gekend en dat er voor de komende vijf jaar (2023-27) een groei van 7% wordt verwacht. Consumenten zijn steeds meer gemotiveerd om alcoholarme/geen alcoholische dranken te ontdekken. Smaak en kwaliteit blijven echter cruciale factoren voor de acceptatie van alcoholvrije bieren door de consument, en daar knelt vaak het schoentje.

De huidige processen voor het produceren van alcoholvrij bier tasten vaak de smaak en kwaliteit van het bier aan. Een veelgebruikte techniek is dealcoholisatie via destillatie, waarbij bier op traditionele wijze wordt gebrouwen en daarna wordt verhit, zodat de alcohol verdampt. Deze verhitting beïnvloedt de smaak, waardoor brouwers achteraf vaak smaakstoffen aan het bier toevoegen. Destillatie vereist ook een speciale installatie en veel energie, waardoor het duur is, belastend voor het milieu en alleen toegankelijk voor grote brouwerijen. ​ Een andere techniek is het beperken van de gisting door de hoeveelheid vergistbare suikers te verminderen of de gisting te onderbreken door de temperatuur te verlagen. Dit leidt vaak tot een smaak die door bierkenners wordt omschreven als 'onaf'.

Chr. Hansen pakt deze uitdagingen aan door twee nieuwe giststammen op de markt te brengen die geen alcohol produceren tijdens de fermentatie, maar wel hoogwaardige smaakprofielen creëren. Hierdoor kunnen brouwers op een traditionele manier een natuurlijk, alcoholvrij bier produceren. Om deze gisten te vinden, riep Chr. Hansen de hulp in van Prof. Kevin Verstrepen van VIB-KU Leuven Centrum voor Microbiologie. Kevin en zijn team begonnen met het analyseren van gisten op hun kwaliteiten om een alcoholvrij bier te creëren, met een geschikt smaakprofiel.

"Lekker alcoholvrij bier is echt de heilige graal aan het worden," zegt Prof. Verstrepen. "Iedereen doet onderzoek op dit gebied, van megabrouwerijen tot kleinere brouwers. De nieuwe gisten die we in samenwerking met Chr. Hansen hebben ontwikkeld, zullen helpen om smaakvolle alcoholvrije bieren te creëren, maar toch het traditionele karakter van het brouwproces te behouden."

Wat is jouw smaak?

Chr. Hansen heeft al een stam op de markt van een Pichia kluyveri-gist. Deze gist wordt aanbevolen voor een verfrissend, evenwichtig bier. Nu, met de hulp van de Belgische wetenschappers, verhogen ze hun biergame met twee nieuwe P. kluyveri stammen genaamd NEER® Poly en NEER® Punch. De Poly-gisten hebben een neutrale impact, waardoor ze ideaal zijn voor het brouwen van bieren waarin de mouten en hop tot hun recht komen. Dit is uitstekend voor pilsners, ales en stouts. De punchgisten zijn ideaal voor fruitige bieren door diepte en complexiteit aan het smaakprofiel toe te voegen. Deze gist is ideaal voor IPA's en fruitbieren.

"Wij geloven dat elke consument een lekker bier verdient, ongeacht zijn keuze om alcohol te drinken of niet," zegt Sofie Saerens, Senior Commercial Development Manager bij Chr. Hansen. "Onze nieuwe stammen, NEER® Poly en NEER® Punch, verleggen echt de grenzen van smaak in de alcoholvrije biermarkt. We zijn verheugd dat we brouwers de hulpmiddelen kunnen bieden die ze nodig hebben om te voldoen aan de groeiende vraag naar smaakvolle alcoholvrije opties van hoge kwaliteit. Bovendien stroomlijnt onze gisttechnologie het brouwproces, wat kostenbesparingen en duurzaamheidsvoordelen oplevert.

Brouwers die deze gisten willen ontdekken, kunnen de experts van Chr. Hansen bezoeken op het Brau Beviale bierevenement van 28-30 november in Neurenberg. Ze zullen hun nieuwe gisten presenteren en bezoekers kunnen alcoholvrije bieren proeven die gebrouwen zijn met hun nieuwe stammen.

Steve Bers

Science Communications Expert, VIB

Over VIB

VIB is een onafhankelijk onderzoeksinstituut dat inzichten in de biologie vertaalt naar impactvolle innovaties voor de samenleving. Het werkt samen met de vijf Vlaamse universiteiten en diverse partners in de biotechsector en doet onderzoek in plantenbiologie, kanker, neurowetenschap, microbiologie, ontstekingsziekten, artificiële intelligentie en meer. VIB verbindt wetenschap met ondernemerschap en stimuleert zo de groei van de Vlaamse biotech. Het instituut draagt bij aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, zoals nieuwe methoden voor diagnose en behandeling en landbouwinnovaties.

Meer info op www.vib.be